Inhoud
Misschien denk je dat online marketing voor een lokaal bedrijf niet nodig is of geen zin heeft. Maar dat is een misvatting. Het kan wel degelijk zinvol zijn om je bedrijf ook online in beeld te brengen bij mogelijke klanten. Er zijn steeds meer mensen die eerst op het internet gaan zoeken, voordat ze een aankoop doen of een offerte aanvragen. Het kan dus wel degelijk zin hebben om je schildersbedrijf, timmerbedrijf of autogarage online te presenteren met een goede website en goede content met de juiste zoekwoorden. Daarnaast zijn er andere instrumenten die je kunt gebruiken om klanten te werven.
Klanten uit je eigen regio aantrekken
Als lokaal bedrijf richt je je misschien het liefst op klanten in je eigen regio. Dat scheelt reiskosten als je bij klanten thuis aan het werk gaat. Het zorgt voor korte lijnen als het gaat om communicatie. Je kunt online marketing voor lokale vindbaarheid inzetten. Dat doe je door ervoor te zorgen dat je wordt gevonden op de juiste zoekwoorden in combinatie met je vestigingsplaats of plaatsen in de regio. Stel je bedrijf is gevestigd in Rotterdam. Dan kun je klanten aantrekken uit Rotterdam, maar ook uit plaatsen die daar dicht in de buurt liggen zoals Barendrecht, Spijkenisse en Delft. Dit bereik je door op je website zogenaamde ‘landingspagina’s’ te plaatsen. Die bevatten een pakkend zoekwoord voor jouw bedrijf, zoals ‘loodgieter’, ‘auto garage’ of ‘klusbedrijf’ met de gewenste plaatsnaam.
Extra websitebezoekers met Google Ads
Je kunt een gespecialiseerd bedrijf als Grizzly New Marketing inschakelen om je lokale online vindbaarheid te verbeteren. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen bij het inzetten van Google Ads. Hierbij wordt jouw bedrijf online gepromoot via de website van de bekendste zoekmachine of via een banner op andere websites. In het laatste geval wordt daarbij gebruik gemaakt van het surfgedrag van de internetgebruiker. Bezoekt die een website over dakbedekking, dan krijgt hij een link te zien naar jouw dakdekkersbedrijf. Je betaalt alleen een vergoeding als er op de link wordt geklikt.
De kosten voor online marketing beheersen
Veel ondernemers zijn huiverig voor de kosten van online marketing zeker als het om een relatief klein bedrijf gaat en een lokaal afzetgebied. Maar dit kan zeker zijn vruchten afwerpen. Je kunt met het marketingbedrijf altijd afspraken maken over het budgetplafond. Dan weet je vooraf waar je aan toe bent. Zo voorkom je torenhoge rekeningen voor online marketing activiteiten zonder dat je daarvan veel terugziet in je omzet.