• Expertise
  • Portfolio
  • Blog
  • Contact
  • Scholen
    • Slimme Online Marketing Voor Scholen
    • AVG Wet
  • Vacature
    • Online Campagne Manager – Amstelveen
  • Expertise
  • Portfolio
  • Blog
  • Contact
  • Scholen
    • Slimme Online Marketing Voor Scholen
    • AVG Wet
  • Vacature
    • Online Campagne Manager – Amstelveen
020 7162 494
Het Belang van Dagelijks Bloggen
25 juli 2018

Ik kan mij nog een tijd herinneren dat ik niet of nauwelijks blogde. Ik schreef zo onregelmatig, dat ik mijzelf geen blogger durfde te noemen. Want zeg eens eerlijk: wat is een blogger die niet schrijft?

Het idee van schrijven stond mij wel aan. Ik las ooit een quote van Gloria Steinem die zei:

“Writing is the only thing that when I do it,  I don’t feel like I shouldn’t be doing something else”

Die quote resoneerde met mij. Wanneer ik diep verwikkeld ben in het proces van schrijven, vergeet ik de tijd en ben ik compleet gefocust op de boodschap die ik wil overbrengen.

Desondanks maakte ik van schrijven geen dagelijks ritueel. Ik realiseerde mij dat als ik mijn vaardigheden als schrijver serieus wilde ontwikkelen, ik het proces van dagelijks schrijven zou moeten leren liefhebben.

Voel jij ook de drang om te schrijven, maar onderneem je niet voldoende actie? Dan kan dit artikel het duwtje in je rug zijn die je nodig hebt.

Gewoonte maakt makkelijk

Het is enorm moeilijk om jezelf tot schrijven aan te zetten wanneer je dit niet regelmatig doet. Doe je het dagelijks, dan wordt het een gewoonte.

Omdat je er een gewoonte van maakt, wordt je er steeds beter in. Dit vernieuwt je motivatie en inspiratie om ermee door te gaan.

Vergelijk het met naar de sportschool gaan. Ben je een maand niet geweest, dan is de weerstand om te gaan enorm hoog. Ga je 4 keer per week, dan ervaar je de toename in kracht en vitaliteit. Overweeg je om een dagje niet te gaan, dan is het precies andersom. Het gevoel om niet te gaan erger dan het gevoel van wel gaan. Op dit moment heb je de juiste gewoonte gecreëerd.

Schrijven werkt hetzelfde. Maak er een gewoonte van, dan is het op een gegeven moment een automatisch proces.

Focus op het schrijven, niet op het resultaat

Veel schrijvers denken dat een tekst direct perfect moet zijn. Dit verpest het plezier dat je eruit kunt halen. Mijn advies is dan ook: focus op het proces, niet op de uitkomst. 

Maak iedere dag een moment vrij om te schrijven. Probeer een vaste tijd uit te kiezen. Het resultaat is secundair, het proces is veel belangrijker. Dagelijks wordt je een beetje beter.

Wellicht heb je wel eens gehoord van de Pomodoro techniek. Dit is een tijd management techniek die in de jaren 80 is ‘ontwikkeld’ door Francesco Cirilllo. Je zet een timer voor 25 minuten en schrijft totdat de timer op is. Daarna neem je een korte pauze.

Realiseer je dat editen je teksten pas écht goed maakt

Newsflash: de beste teksten worden niet geschreven.  Ze worden op een vakkundige manier samengesteld, geslepen en gepolijst. Dat proces noemen we editen. 

Maak je dus geen zorgen als je eerste versie niet helemaal is zoals je hem graag zou zien. Dat is een natuurlijk onderdeel van schrijven.

Een bekende quote van Ernest Hemingway is “write drunk, edit sober”.

We raden je niet aan om er direct een fles whiskey erbij te pakken, maar wel om initieel te schrijven alsof je dronken bent. Geen rem. Geen stemmetje die je constant zegt “dit moet anders”. 

Dat komt later wel.

Hoe vaak moet je een artikel publiceren?

Luister: dagelijks aan je blog werken betekent niet per sé dat je  dagelijks een blog publiceren. Dat is voor weinig mensen weggelegd.

Zorg simpelweg dat je dagelijks aan je blog werkt. Stel voor jezelf een realistisch doel en werk daar naartoe.

  • Heb je maar tijd voor één krachtig blog artikel per maand? Prima!

  • Is wekelijks bloggen voor jou binnen de mogelijkheden? Dan is dat een doel om naar te streven.

  • Ben je iemand met vele ideëen en is een kort dagelijks blog of column jouw roeping? Ga er dan voor!

Hanteer een hoge standaard. Een goed artikel vergt simpelweg tijd en energie. Je brein mag best een beetje zweten tijdens het schrijven van een artikel. Jouw lezers zullen je dankbaar zijn.

Conclusie

Tsja, wat zal ik zeggen. Deze blog post is misschien ook wel een boodschap naar mijzelf. Ik heb namelijk bij lange na niet elke dag geblogd. Maakt dat mij hypocriet?

Misschien wel. Maar ik geloof in de boodschap van dagelijks schrijven. Ik ga mijzelf dan ook uitdagen. De komende 30 dagen ga ik elke dag schrijven.

Doe jij ook mee?

Gerelateerde berichten

Waarom het zo belangrijk is om je als middelbare school te onderscheiden (en hoe online marketing da... Waar ben jij het mee eens? Een school kan zich niet onderscheiden. Sommige scholen kunnen zich onderscheiden. Iedere school kan zich onderscheiden. ...
3 Redenen Waarom Online Scholenmarketing Zo Effectief Is Sinds een aantal jaar richten wij ons op onderwijsmarketing, met als doel het werven van groep 8 leerlingen. Vooral in gebieden waarin de concurrentie toene...
4 Tips Om Effectieve Teksten Voor Jouw Website Te Schrijven (en Bezoekers te Overtuigen) Zonder wervende teksten is je website een soort brochure...het ziet er wellicht leuk uit en is informatief, maar eigenlijk veel te vrijblijvend. Maar verkope...
Delen via:
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Jasper Oldersom

Ontdek het potentieel van online marketing voor jouw bedrijf. Maak een vrijblijvende afspraak met ons, bij jou op kantoor.

Interessante onderwerpen

  • AdWords (16)
  • Analytics (5)
  • Blog (104)
  • Bloggen (7)
  • Content marketing (12)
  • Conversie Optimalisatie (14)
  • Copywriting (6)
  • Display Advertising (2)
  • Kennis (15)
  • Sales (2)
  • Scholen | Onderwijs (19)
  • SEO (3)
  • Shopping (1)
  • Social Media (13)

Waarom Dokter Klik

  • Bewezen resultaten
  • MarCom kennis & ervaring
  • Gericht op MKB-bedrijf
  • Advies op maat
  • Transparantie


Contact

Maalderij 21D
1185 ZB Amstelveen

Tel: 020 7162 494
Email: info@dokterklik.nl

Dokter Klik op Social


© 2019 - Dokter Klik
  • Algemene Voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy Verklaring
  • Cookies
  • Contact